ORTA ÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRESEL
KONULARLA İLGİLİ BİLGİ DÜZEYLERİNİN ÖLÇÜLMESİ ÇANKIRI İLİ ÖRNEĞİ ÖZET:
**Teknolojik gelişmeler, sanayi devrimi gibi tarihsel
süreçte meydana gelen birçok olgu çevrenin tahribatına yol açmıştır.Bu
problemler giderek küreselleşmiş ve küresel çözüm yolları aranmaya
başlanmıştır. **Bu çalışma Çankırı'da okuyan orta öğretim öğrencilerinin çevre
ile ilgili bilgi seviyelerini ölçmek, bunları alan, cinsiyet gibi demografik
açıdan incelemek amacı gütmektedir.
GİRİŞ: **Çevre insanın içinde
bulunduğu canlı cansız her şeyi barındıran ortam olarak tanımlandırılmaktadır.
**Sanayileşme ve 2. Dünya Savaşı ile birlikte çevre sorunları daha şiddetli
boyutlara ulaşmış, buna çözüm sunmak amaçlı BM Çevre Konferansı kurulmuştur.
**Türkiye'de de dünyadaki gelişmelerden farksız olarak 1970-1980'li yıllarda
çevrenin korunmasını amaçlayan birçok dernek ve vakıf kurulmuştur. **Çevre
eğitimi, doğaya zarar vermeden yaşamayı ,çevre sorunlarına çözüm bulmayı,
çevreye karşı duyarlı olmayı, gelecek kuşağa temiz ve sağlıklı bir ortam
bırakmayı amaçlar. Bireyi çevreyi korumakla yükümlü biri haline getirmeyi
hedefler.
METOT AMAÇ VE KAPSAM: **Bu çalışma, Çankırı il sınırları
içerisinde bulunan ve orta öğretimde okuyan 117 lise son sınıf öğrencisinin
katılımıyla gerçekleşmiştir, ve şu 3 temel soruyu cevaplamışlardır;
-Öğrencilerin çevre konusunda verilen çeşitli olgularla ilgili bilgi düzeyleri
nelerdir? -Öğrenciler çevre ile ilgili uluslararası etkinliklerden ne derecede
haberdarlardır? -Öğrencilerin çevre ile ilgili bilgi düzeyleri yaş ve alan değişikliklerine
göre farklılaşmakta mıdır? **Anket 3 kısımdan meydana gelmekteydi; -Demografik
sorunlar:Bu kısım katılımcıların cinsiyet ve alan bilgilerinin tespitini
oluşturur. -Çevre ile ilgili olgular:Bu bölüm çevre ile ilgili olguları ve
öğrencilerin bu olgularla ilgili bilgi seviyelerini ölçmeyi amaçlar.Bilgi
ölçütü olarak 1)Hç duymadım. 2)Duydum fakat açıklayamıyorum. 3)Açıklayacak kadar
duydum. 4)Tam olarak biliyorum. şeklindedir. -Eşleştirme:Bu kısım uluslararası
alanda gerçekleştirilen çevre ile ilgili konvansiyon, protokol ve raporları
incelemektedir. **BULGULAR Demografik özellikler:Katılımcıların %47'lik oranda
erkek, %53 oranda ise kız olduğu görülmektedir. Alan dağılımı: % 50.4 eşit
ağırlık, %37.6 sayısal, %12 şeklindedir
ÇEVRE İLE İLGİLİ OLGULAR **Öğrenciler kendilerine yöneltilen
sorulara ortalama puan açısından bakıldığında hiçbirinin tam olarak
bildiklerini ifade etmedikleri gibi tam olarak bilmediklerini de ifade
etmemişlerdir. **Yapılan testin bir diğer sonucu öğrencilerin cinsiyeti ile
çevre hakkındaki bilgi düzeyleri arasında hiçbir bağlantının olmamasıdır.
**Diğer bir sonuç ise öğrencilerin alan tercihleriyle bilgi düzeyleri arasında
anlamlı bir ilişkinin olup olmadığı yönündedir.Burada durum cinsiyetten
farklıdır. Öğrencilerin seçtikleri alan bilgi düzeyleri ile ilişkilidir. Sözel
öğrencilerin bilgi seviyesinin sayısal öğrencilerden fazla olduğu, eşit ağırlık
öğrencilerinin de sayısal öğrencilerden daha fazla bilgiye sahip olduğu
anlaşılmıştır.
EŞLEŞTİRME **Eşleştirme sonuçlarına göre öğrencilerin %60'ı
bu soruya cevap vermemeyi tercih etmiştir. Eşleştirme sorularında kız ve erkek
öğrencilerin sonuçlarında farklılık ortaya çıkmıştır. Erkek öğrencilerin sıra
ortalamasının kız öğrencilere oranla fazla olduğu tespitine ulaşılmıştır.
**Eşleştirme sorularının öğrencilerin alan tercihleri ile arasında anlamlı bir
fark bulunmamaktadır.
TARTIŞMA VE SONUÇ **Ankete katılan öğrencilerin cinsiyetleri
anket sonuçlarında önemli bir fark oluşturmamıştır. **Ankete katılan
öğrencilerin alan dağılımları ise yaklaşık yarısının eşit ağırlık, %37'lik
kısmının sayısal, %12'lik kısmının ise sözel öğrencisi olduğu şeklindedir.
**Bilgi düzeyini ölçmek için yapılan ölçekte 3 puan ile temsil edilen açıklayacak
kadar bilgim var seviyesinde olup orta öğretim öğrencileri açısından ideal
düzeyi yansıtmamaktadır. **Anketin sonucu öğrencilerin toprağın tuzlanması,
asit yağmurları, biyo çeşitlilik gibi konularda bilgisinin yetersiz olduğunu
saptamıştır. **Öğrencilerin cinsiyete göre çevre bilgi düzeyleri bir fark
oluşturmazken, alan tercihleri bakımından fark teşkil etmektedir. Sözel veya
eşit ağırlık öğrencilerinin sayısalcılara oranla daha fazla bilgi birikiminin
olduğu görülmektedir. **Öğrencilerin çevrenin korunmasına yönelik protokol ve
konvansiyon gibi uluslararası gelişmelerden pek fazla haberdar olmadıkları
anlaşılmıştır. **Eşleştirmeler açısından ise Kyoto Protokolünün ve iklim değişikliklerinin
eşleştirilmesi öğrencilerin en çok yapabildiği eşleşme olduğu görülmüştür.
Eşleştirme sorularında erkek öğrenciler kız öğrencilerden daha başarılı
olmuşlardır. NİHAİ SONUÇ **Öğrencilerin Türkiye'yi de ilgilendiren çevre ile
ilgili uluslararası örgütlere oldukça yabancıdır. Bu durum eğitimin tüm
ilgilileri tarafından tekrar incelenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder